Terdapat ralat dalam alat ini

Sabtu, 12 Februari 2011

Kari

Orang utara memang tak bolehlari dari kari atau gulai, kalau takde gulai tak sah la sajian hari tu..makan tu takde selera katanya..kalu mentua tu mula le membebelkan menantu, keupayaan membuat kari juga boleh dikatakan kayu pengukur calon menantu....(ye ke) , gulai kari kononnya makanan orang india, ade sedikit perbezaan antara kari india dengan kari melayu., Kri india tak pakai santan tapi pakai tairu, kari melayu pakai santan, kalu pakai susu tu kira dah bukan original la..dalam masyarakat melayu sebelah utara kari ade banyak jenis dengan namanya berubah ikot rupe, tapi yang mashur kari tumis dengan kari hulu.. gulai tumis ni macam yang biasa, yang sedikit pelik adalah gulai hulu nie..gulai hulu tak tumis, sebaliknye direbus macam merebus daging saja, ramuan nye juga berbeza dari kari tumis, gulai hulu ditambah dengan lengkuas dan serai yang digisar, gulai hulu ni tahan lebih lama, yakni susahnak basi berbanding gulai tumis ...cara buat pun leceh sikit (renyah) tapi sedap dan tak muak macam gulai tumis yang penuh dengan linangan minyak tu.. gulai hulu ni sesuai la untuk orang yang nak manjaga kesihatan sebab banyak pulak rempah-rempah tambahan yang dimasukkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan